To-do-list är en bra plan

Att planera saker är inte riktigt min starka sida, men nu är jag fast besluten om att klara av gymnasiet, utan att skära ner på mina fritidsintressen. Lösningen är enkel, men jobbig. Åtminstone för mig, vars starka sida inte direkt är att planera saker och ting. Jag tycker om spontaniet och att göra saker på impuls utan att ha någon större tanke bakom det hela.

Min lösning är att ta en kvart varje kväll innan jag går och lägger mig för att skriva en "to-do-list". En lista över saker jag ska göra dagen efter. Dessutom markerar jag vilka saker som är viktigast att ta tag i, och låter bli att markera de som det inte är hela världen om jag missar, men är bra om jag gör. Jag har också en större lista. En "to-do-list" som inte har någon fast dag. Varje gång jag får en uppgift att göra, oavsett om det är inom skolan, unf, sak att göra hemma eller vad annars det kan vara, så skriver jag ner det på den listan. Sen är det bara att välja och vraka från den "stora" listan när jag skriver i ordning min "to-do-list" för dagarna. Fungerar skitbra för mig.

Idag har jag för övrigt lärt mig att Andrés cykel i rörelse låter som ett flygplan som håller på att kraschlanda. Jag sa det till honom, och som svar fick jag att han skrattade åt mig. Han säger att om man vill höra olika dialekter kan man välja mellan att åka runt i sverige, eller att umgås mycket med mig. Han har rätt, jag snor omedvetet åt mig andras dialekter ungefär lika lätt som en ko fiser. Det roliga är att jag inte hör själv att min dialekt är konstig. Idag pratade jag tydligen en skum blandning av dalamål, finlandsvenska och norrlänska. Dalamål för att jag har pratat med Mark, finlansvenska för att jag har pratat med Erica, och norrlänska för att jag trots allt är norrläning och det är min egentliga dialekt.

Well well. Imorgon är det fredag, och efter skolans enda lektion sätter jag mig på ett flygplan som tar mig några mil söderut. Wiho, jag taggar! En helg med UNFare är aldirg fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0