Det spårade lite...

Den här helgen har blivit sjukt intressant, och hur mycket jag än skulle kunna tänkas försöka, så skulle den inte gå att glömma. Det är bra, för det vill jag inte heller.

När jag i torsdags lämnade huset strax innan tolv på natten för att sätta mig på tåget söderut hade jag ingen som helst aning om vad som väntade. Jag trodde att jag skulle sova på tåget och svära över den eventuella förseningen, för att tillslut komma fram till Borlänge, i tid eller försenad, och ha en trevlig helg med underbara människor innan jag trött skulle sätta mig på tåget hem igen. Riktigt så blev det inte... (Missförstå mig inte, jag hade en väldigt awesome helg)

För att ta mig till Borlänge skulle jag åka natttåget från Umeå till Uppsala, och sedan byta till ett tåg som skulle ta mig till min slutdestination. Enligt min biljett skulle jag ha en timme och några minuter bytestid. Tåget var en aning sent, vilket resulterade i att jag inte fick den bytestiden. Sju minuter innan mitt nästa tåg skulle gå klev jag av på perrongen med informationen om att mitt tåg skulle gå från spår två. Jag sprang dit, kollade på skylten på perrongen och läste att det var mitt tåg som skulle gå 12.25. Ett tåg kom, jag hoppade på det och smsade om att jag var på väg. När jag tittade upp hade tåget börjat åka, fyra minuter före avgångstid, och jag började ana att det blivit något fel. Konduktören berättade för mig att det här inte var det tåg jag skulle ta, så då fick jag ta mig tillbaka till Uppsala, köpa ny biljett och vänta två timmar på nästa tåg. Surt.

På hemvägen dubbelkollade jag åtta gånger att det var rätt tåg innan jag satte mig på det. Sträckan skulle vara Borlänge - Gävle - Sundsvall - Umeå. Jag kom fram till Gävle i tid och hittade ett ica, där jag köpte lite färdkost, vilket jag i efterhand tycker var extremt bra gjort av mig. När jag klev på tåget i till Sundsvall var jag trött, och sov ganska stor del av resan med huvudet mot fönstret. När tåget kommit till Gnarp vaknade jag av att tåget heltplötsligt skakade till. Det kändes som en halvbrutal väckning, och tåget stod stilla. Några minuter senare försvann strömmen och vi fick veta att tåget hade spårat ur.

Okej, det här blev extremt spännande. Jag missade min buss i Sundsvall och visste inte hur jag skulle ta mig hem, och inte heller fanns det någon att fråga. Tur som det var så var jag inte den enda som skulle till Umeå, och det blev efter många om och men fixat så vi fick åka buss till Ånge och sedan hoppa på natttåget norrut. Det tåget var dock nästan en timme försenat, eftersom att det "tydligen" hade varit någåt tåg som spårat ur framför dem.

I Umeå var jag igen vid kanske halv fem eller så, och då stack jag till en kompis för att inte väcka föräldrarna. Hemma var jag först kring halv sju på kvällen ikväll, då familjen tillsammans klädde julgranen.

Ja, det här spårade ur lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0