Det här med facebook

När jag har växt upp och har egna barn, då kommer jag kunna skryta med att jag minns tiden innan djävulskapet facebook exsisterade. Jag kommer att berätta för dem om hur jag vägrade skaffa ett facebookkonto och att en vän till mig försökte övertala mig till att skaffa en, för att hon skulle flytta och fortfarande ville ha kontakt med mig. Då det här hände var facebook fortfarande ganska nytt, och jag tyckte att det räckte med msn, vanliga mail eller telefon för att hålla kontakt. Efter många om och men fick hon till slut som hon ville, och även jag skaffade mig ett facebookkonto. Jag trodde aldrig att jag skulle vara inloggad där särskillt ofta. Se så fel man kan ha.

I natt, så här tre år senare hade jag lite problem att somna. Jag tog upp min nya fina mobil och letade fram youtube för att kolla på nåt klipp. Av allt jag kunde välja mellan att titta på så valde jag av någon anledning att titta på tellitubbies. Ett gammalt brittiskt barnprogram som jag personligen tycker passar mer som skräckfilm på halloween än som barnprogram tidigt på morgonen. Ett mycket dåligt val. Jag fick ännu svårare att somna, och när jag väl hade lyckats med det drömde jag mardrömmar om en bebis-muterad sol som straffar mänskligheten som skapade dessa hjärntvättande karaktärer (vid namn Tinkie Winkie, Dipsi, La-la och Po) genom sitt ondskefulla skratt.

Det slog mig helt plötsligt att min mobil har internet. Jag kan vara inne på facebook även om jag inte har en dator i närheten. Jag loggade in och skrev en statusuppdatering om att jag hade sett tellitubbies. Varför gjorde jag det? För att jag kan?

Jag har funderat. När jag träffar kompisar jag inte kan träffa så ofta och inte vet om att någonting stort som att ett förhållande har tagit slut eller så, då tar personen i fråga väldigt illa upp. Jag har över 400 vänner på facebook. De flesta skriver någonting minst en gång per dag. Hur är det tänkt att jag ska kunna se att någon har blivit ihop med nogon, dumpad eller könsopererad, om all denna information blockeras av ytterligare en värdelös statusuppdatering i stil med "ska duscha nu"?

Nu är det inte så att jag tycker att det är fel att duscha. Tvärt om, att duscha är väldigt avkopplande och ett perfekt ställe att öva sin vrålsång på. Fast jag kan tycka att det är bättre att använda en twitter för sådanna värdelösa inlägg, istället för att ta upp en massa plats på facebook.

Jag har funderat lite till. Hur många av mina vänner på facebook är jag intresserad av att hålla kontakten med? Hur många är jag vän med bara för att jag råkar veta vilka de är, eller för att jag inte ska missa någon viktig information som egentligen borde framgå på ett mer vessäntligt sätt än facebook? Varför är jag vän med folk som jag egentligen inte tycker om eller har någonting gemensamt med?

Det är lite sorgligt hur människan har blivit. Helt beroende av tekniken. Att vara utan en egen mobiltelefon är för de flesta inte längre ett alternativ. Facebook och mail kollas regelbundet och har man tråkigt finns det alltid någonting dåligt på TV man kan slötitta på. Vänner träffas inte lika ofta längre. Genom chattprogram som msn eller skype kan man "umgås" med många människor samtidigt, även om alla man "umgås" med bor på olika ställen i världen. Jag är inte ett undantag. TV kan jag klara mig utan, men att vara utan telefon och internet en längre period är fruktansvärt jobbigt och stressframkallande.

Teknik. Jag har lite hatkärlek till tekniken. Den är bra för att hålla kontakten med folk, men någon gång då och då borde man stänga av mobilen, logga ut från facebook och leva ett fritt liv utan några som helst sociala medier. Om så bara för en dag.

Kommentarer
Postat av: FikonSpik

Jag har som du antagligen vet följt dina tidigare bloggar lite titt som tätt, men aldrig riktigt börjat läsa ordentligt. Det är trots allt ännu lite intressantare att faktiskt prata med dig direkt. Något jag har lyxen att kunna göra.



Men ja, min egentliga kommentar gäller tekniken, som du beskriver. Du skriver att den är bra för att hålla kontakten med folk, vilket jag håller med om, samtidigt som det med en viss tvist gör precis det motsatta. Det är så oerhört lätt att sitta och träffa alla människor i hela världen, så när dagen är slut har man egentligen inte träffat någon alls.



För övrigt, du borde lägga till en gilla-funktion till din blogg ^^ Den behöver inte vara kopplad till facebook 8D Och ja, mycket intressant inlägg! Vill se fler såna! ^^

2011-08-18 @ 23:53:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0