Lite åsikter

Okej, måste skriva ner lite åsikter jag har, bara för att jag är så arg på dagens samhälle. Den som vill får väldigt gärna argumentera med eller mot mig på dessa punkter. (Den som inte vill slipper)

Läkarintyg vid frånvaro
Som det ser ut just nu på skolan måste man ha läkarintyg för varje sjukanmäld dag. Jag tycker att detta är vansinne. Jag har full förståelse för att rektorn eller vem det nu är som sköter det där vill se sjukintyg för den som är borta mer än en vecka i sträck, eller kanske oftare borta än närvarande. Det jag tycker är sjukt är att det inte spelar någon roll vad orsaken till frånvaro är, du ska ha sjukintyg. Jag behöver stanna hemma minst två dagar i månaden på grund av att jag får mensvärk i den grad att jag knappt kan röra på mig, och rör jag mig i för snabb hastighet spyr jag av smärta. Varför ska jag gå iväg och få läkarintyg för det? För det första, kan jag ta mig dit kan jag lika gärna ta mig till skolan. För det andra, varför ska jag ta upp tid och resurser från de som faktiskt behöver vara där, för att jag ska få veta någonting jag redan vet? I detta fall att min kropp fungerar som den ska i och med att jag får mens. Möjligtvis kan jag få ett tips om att svälja lite värktabletter (som att jag inte hade tänkt på det själv innan). Det är inte direkt som att jag föredrar att stanna hemma i all världens smärta framför att gå till skolan och få mitt dagsbehov av att vara social. (Ja, och bieeffekten att jag lär mig nåt i samma veva förstås)

Jag tycker att det låter lite som att staten försöker ändra om reglerna för att så lätt som möjligt kunna dra studiebidrag från elever och därför spara pengar.  Det de i sådanafall inte har tänkt på är att de istället förlorar pengar på att fler behöver ta sig till läkare och vårdcentraler för att få fåniga läkarintyg om feber, mensvärk, förkylningar och så vidare.

Nu säger jag inte att det är så, jag är mycket väl medveten om att de försöker minska på skolken. Dock borde de se över deras metoder då denna piska drabbar även oskyldiga.

Dålig information på skola
Jag råkade nyss se i klassgruppen på facebook att läraren hade skrivit ut datum och tid för uppspelning av de låtar som vi gjort under året. Vid första anblick tyckte jag att det var bra att han hade skrivit ut det så att vi i klassen kunde se det, men sedan tänkte jag om. En tjej i klassen har inte facebook, och det enda andra informationskällan hon har åtkomst till i skolsammanhang var inte uppdaterat om detta. För det andra var inlägget publicerat på facebook en kvart innan den första tiden var utsatt. För det tredje såg jag mitt namn där, vilket gjorde mig rätt så fundersam eftersom att jag varken har hört någonting om detta över huvud taget, eller ens går några som helst musikrelaterade kurser detta läsår. Tydligen var min tid igår.

Jag tycker det är absurt att information ska gå ut så sent att de flesta inte ens hinner se den i tid. Och att den dessutom endast går ut på en sida som alla i klassen inte ens har tillgång till gör det inte bättre. Jag kokar av ilska.

Det här med närvaorn... Hur är det ens tänkt att det ska vara möjligt att få 100% närvaro, när vissa lektioner bli extrainsatta och informationen inte ens hinner gå fram till eleven? Räknas det som giltig frånvaro? Måste jag skaffa sjukintyg på att jag inte kollar facebook tillräckligt ofta?

Klump med jobb
Jag är gröt i huvudet. Jag, precis som många andra jag pratat med, upplever det som att skoljobbet går i vågor. Ibland är det verkligen ingenting att göra, medan andra gånger är det precis allt att göra. Framförallt nu i slutet är det allt att göra, plus alla rester som förut inte hunits med för att högen med saker att göra konstant har vuxit och i vissa fall glömts bort för att det gått så lång tid. Enkel lösning? Lärare, prata ihop er med varandra så att inte alla prov och betygsgrundande inlämningsuppgifter hamnar precis samtidigt. Just nu är det som att precis alla lärare tänkte "ja, vi kör en tredjedel av krusen de sista fyra veckorna nu, eftersom att vi ändå har varit så slappa resten av året". En tjej sa det här till mig; "Jag börjar misstänka att alla lärare har paktat ihop sig för att totalt bränna ut så många elever som möjligt precis innan studenten.". Precis så känns det. Eller som att de har nån typ av sport. "Flest utbrända elever vinner".

Fast när jag tänker efter, utbrändhet borde faktiskt gå att få läkarintyg på. Aha! Det känske är så det är! En hjälp till alla stackars elever som inte har giltig frånvaro, vi fixar en gilltig anledning!


Ställ mig mot väggen!
Har jag brutalt fel här någonstans? Uppfattat helt fel fakta eller missförstått någonting annat uppenbart? Har jag de mest puckade åsikterna som finns i hela världen? Var jag flummig, otydlig och allmänt respektlös någonstans i min text? Lämna då gärna din åsikt så jag får se någon annans perspektiv på samma grej. Jag fiskar inte kommentarer, jag vill bara suga åt mig olika åsiker och perspektiv för att på så sätt få en djupare förståelse för hur andra tänker. (Nu låter det som att jag försöker söka nåt typ av jobb här...)

Tack för din tid. Nu ska jag sova så jag har någon form av energi inför morgondagens två betygsgrundande prov. Det lär nämligen inte gillas som giltlig anledning till sjukdom att jag satt uppe vid min dator för länge kvällen innan.
Chiao!

Kommentarer
Postat av: FikonSpik

Skolans närvarosystem fungerar lite som följande exempel:

I en parkeringsruta har någon stält en flyttbur med hönor. Efter en stund kommer någon och släpper ut dem ur buren. De ser de vita sträcken på marken, men är inte säktra på att de vet vad de är till för.

Vem det nu än var som släpte ut dem är för länge sedan borta.

Hönorna tycker det börjar bli tråkigt att bara vänta, så en av dem tar och ser sig omkring. Den tar ett kliv över P-rutans linjer, varpå ett högljutt "PANG!!" hörs, i vilket hönan exploderar i ett måln av fjädrar.

"Aja baja, inte gå utanför rutan!"



Okej, jag vet inte riktigt hur relevant det där var egentligen, men jag tyckte det var lite... fyndigt kanske? Ja, definitivt fyndigt ^^

2012-05-24 @ 12:41:12
URL: http://crapscrapper.blogspot.com/
Postat av: FikonSpik

Elever i en skola förväntas lära sig saker. Detta leder i sin tur till att jag som elev förväntar mig att skolan lär mig det jag är där för att lära mig.



Det är skillnad på att lära ut och att helt enkelt redan veta och hoppas att kunskapen på något magiskt sätt smittar av sig.



Jag tänker också att man borde ställa sig frågan varför man studerar. Är det för att man behöver betyg till något man vill lära sig senare? Är det för att det man lär sig faktiskt är intressant och spännande?

Men ja, lite mer rakt på. Varför studerar man?

Vem väljer vad man ska studera och hur?

Finns det kanske andra viktiga saker som också borde ges plats i en skolmiljö?



Någon har ett intresse i att vi lär oss saker och jag ser gärna att det är mitt intresse och inte någon annans. För det är trots allt min tid och inte någon annans.

2012-05-24 @ 12:49:04
URL: http://crapscrapper.blogspot.com/
Postat av: Fredrika

"Varför ska jag gå iväg och få läkarintyg för det? För det första, kan jag ta mig dit kan jag lika gärna ta mig till skolan."



Så sant.

2012-05-24 @ 16:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0