Önskan om tystnad

Igår mer eller mindre slängde jag mig i panik på cykeln för att genom regnet ta mig till stan innan bokaffären skulle hinna stänga. Jag var fast besluten om att jag inte ville låta helgen passera utan att kunna läsa den sista delen i hungerspelstrilogin. Jag hann i tid, köpte boken och kunde sedan lugna ner mig en stund i en av bibliotekets soffor bredvid en pratglad Jakob innan jag trött släpade hem cykeln igen.

Idag har jag inte velat annat än att sluka boken, eller snarare det som återstår av den. Det kan jag inte. Det är ljud överallt. Grannen klipper gräset med en högljudd gräsklippare, eller möjligtvis trimmer, mamma baknkar på med kastruller och har radion på högsta volym och pappa springer fram och tillbaka till garaget, tvättstugan och smäller i dörrar. Ibland springer mamma ner till frysen som är bakom mig och rotar där en stund innan hon går tillbaka upp igen och smäller dörren på vägen. Jag får ingen lugn och ro var i huset jag än är vilket totalt förstör den härliga läskänslan jag längtar efter. Det är alltså lika bra att låta bli att läsa tills vidare.

För tillfället sitter jag vid min stationära dator och fryser. Pappa har, precis som han gör varje lördagsmorgon, öppnat det där fönstret som jag inte når upp till. Det har resulterat i att det är kallt här och luktar en stark stickande lukt av nyklippt gräs och bensin. Jag ser förmodligen ganska fånig ut här där jag sitter med en massa lager kläder på varandra. Ytterst en ljusblå mjuk morgonrock och ett par tunna fingervantar, en grön och en orange. Ska nog snart göra någonting åt det och ta en varm dusch. Känns som om det behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0