Revolt

Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa ut den tredje och avslutande boken i Hungerspelstrilogin! Eftersom att dessa böcker är bäst när man sträckläser dem valde jag att börja om från början. Trots allt var det rätt länge sedan jag började med den.

Precis som de första två böckerna tyckte jag att den här var bra, men jag blev ändå lite besviken över den. Den var lite seg och slutet kändes så pang på. Som om Suzanne Collins (författaren) hade bråttom att skriva ihop den sista fjärdedelen av boken innan deadline. Det var mycket upprepningar och en långdragen historia, men hon hade ändå lyckats skriva på ett så bra sätt så man ville läsa klart vart enda ord.

Nu i efterhand tycker jag att bokserien är riktigt bra, men man får ut mest av att bara läsa den första boken. Då får man det bästa slutet, eftersom att det trots allt är ett fullständigt slut. Har man läst den andra boken är det nästan så att man blir tvungen att läsa den tredje, och slutet på boken var bara allmänt.. Ja, cheezy. 

I vår kommer det att komma ut en film. Jag hoppas på att filmen blir bra, men jag misstänker att det kommer bli lite som "Twillight". Jag har inte hunnit läsa böckerna, men jag har hört att filmerna totalt förstörde det läsvärda i böckerna. (Jag ska läsa själv för att bilda en egen uppfattning) Om de lyckas få en bok som mer eller mindre handlar om människoslakt och kamp mot regimen att bli till en film som fjortisar slukar medan de drömmer om den manliga huvudrollen... Ja, då har jag förlorat min respekt för filmatisering av bra böcker.

Kommentarer
Postat av: Annika

den bokserien är jättebra!! men jag håller med, det är värdast att läsa bara första boken

2011-10-17 @ 13:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0