elefant på farmville

Slutet av förra sommaren satt jag och Agnes i samma rum, med varsin dator och nördade ett spel på facebook som kallas farmville. Precis som de flesta av mina vänner, var jag beroende av det spelet, men jag lyckades sluta. Sedan jag slutat har jag hatat spelet allt mer och mer, jag har blockat applikationen och andra applikationer som slutar på "ville".

Varför blir man beroende av FarmVille? Det är inte det minsta roligt, bara slöseri med tid. Man gör ju ingenting! Man "planterar" genom att trycka på ett ställe, sen sitter man där som ett fån och stirrar på skärmen några timmar, sen klickar man på samma ställe igen, eller "skördar" som man egentligen gör, och sen sår man om. Visst, man kan ju stänga av spelet så länge det växer, men då måste man ha koll på när plantorna är färdiga, så man hinner skörda dem innan de vissnar.  Fullt serriöst, det är mer intressant att stirra på en nymålad vägg och se målarfärgen torka, än att spela farmville. VARFÖR SPELAR MAN FARMVILLE?

Jag minns hur sur man blev när man hade väntat på någonting i två dagar, och så missade man att skörda dem bara för att internet var segt.

Nu, när det snart har gått ett år sedan jag och Agnes satt och skickade varandra "gifts" och jag sitter åter igen och väntar på att få skörda mina äggplantor, eller vad det nu var jag planterade igår natt. Det skulle ta 24 timmar, och den har växt 91% nu, vilket innebär att jag får skörda om ungefär en timme, om jag inte har räknat helt fel.VARFÖR spelar jag? Det där dumma spelet segar ner min dator, och den är nog seg som den är.

För att citera min bror; "Modem var sjukt segt. Tänk dig din dator och... nä, bara tänk dig din dator."

Riiktigt så seg är den inte, men det blir inte direkt bättre av FarmVille.

Jag började spela det igen igår natt. Hela spelet, som fortfarande är en BETA, har förändrats sjukt mycket. Principen är densamma, men jag känner knappt igen mig. Varför står det en elefant mitt på min gård!?

Av samma anledning som jag slutade spela FarmVille så har jag nu börjat. Skuldkänslor. Skillnaden är bara att då hade jag skuldkänslor för någon annans skull. Nu har jag det för min egen. Dock tänker jag inte arbeta upp ett beroende den här gången. Det räcker med att ha någonting att göra på nätterna, utan att störa andra. Jag kan inte sova. Jag vill också ha tid för mig själv, utan att bli avbruten mitt i tankarna stup i kvarten.

Vilken jävla tur att jag har min blogg att skriva på, annars hade jag nog inte orkat sitta kvar vid datorn, och då hade jag missat att skörda mina.. Vad fan sådde jag?

Nu tänker jag gå tillbaka till att glo på skärmen. Vem vet, det kanske dyker upp en bortsprungen ko som jag så ondskefullt kan neka att hjälpa genom att klicka på knappen där det står "ignore" och sen känna min skadeglädje.

FarmVille. - Spelet där man inte gör ett piss, men ändå fastnar i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0